Měření nohou dětí v síti brněnských školek přineslo pozitivní výsledky. Pozor by si rodiče měli dát třeba na valgózní kotník
Brno, 27. března 2024 - Brněnská síť dětských skupin Elánek spojila síly s e-shopem Bosonožka v akci zaměřené na osvětu o správné chůzi a obuvi od toho nejútlejšího věku. Odborníci Bosonožky změřili nohy téměř 240 dětem ve věku od 1 do 6-ti let navštěvujícím celkem 12 různých školek či jeslí spadajících pod Elánek. Iniciativa vzešla na žádost rodičů, pro které je vhodná obuv jejich dětí velmi důležitá. Ukázalo se, že každé čtvrté dítě má problém s valgózními kotníky, nebo plochými nohami. Nepotýkají se ale se závažnými či neřešitelnými problémy. Elánek akci uspořádal v březnu v rámci “měsíce zdraví”.
“Při každodenní péči o děti vnímáme, jak je správná obuv důležitou součástí správného vývoje. Spousta rodičů objednává botky na internetu, tak jsme vymysleli projekt, který jim tuto činnost usnadní. Cílem dopolední aktivity přímo ve školce bylo mít od odborníků změřené nožky, znát typ nártu a chodidla, přímo doporučit značky pro konkrétní děti a ještě se s dětmi pobavit,” říká Eliška Krejčí, ředitelka sítě Elánek. Doplňuje, že v rámci měsíce zdraví se školky zaměřily také na měření zraku, návštěvu solných jeskyní, použití aromaterapie, čističů vzduchu i vybavení, trávení času na čerstvém vzduchu, doplnění vitamínů pro pečující osoby a důkladnou osvětu, protože zdraví je to nejcennější.
E-shop Bosonožka uvítal aktivitu dětských skupin Elánek, protože zapadá do jeho snah edukovat veřejnost v oblasti správné chůze a s tím souvisejícím správným obutím. “Chceme, aby i ti nejmenší a především jejich rodiče věděli, že chůze je důležitou součástí pohybu a je velmi provázaná s tím, na jakou obuv si děti odmalička zvykají. Ukázalo se, že osvěta je na místě, děti měly častokrát nesprávnou velikost bačkůrek a venku chodí v botech z nevhodných materiálů. Téměř u poloviny dětí se ukázal zvýšený nebo vyšší nárt v kombinaci s užším kotníkem. Byť nejde o opravdový zdravotní problém, je potřeba si na tyto věci dávat pozor a o to obezřetněji volit správnou obuv,” popisuje zakladatelka Bosonožky Zuzana Sovjáková Koubková.
Rodiče kromě přesných rozměrů nohou svých dětí dostali také informace o problematických aspektech vývoje a rady, jak postupovat dále, aby se do budoucna mohli vyvarovat problematických činností nebo nevhodné obuvi.
Pozitivní trendem je, že více než polovina dětí má chodidla v pořádku. Problémy se ale mnohdy kombinovaly. Tím úplně nejčastějším neduhem, který může vést i k vážnějším problémům, je valgózní kotník. Tento problém mělo skoro 60 dětí, tedy asi čtvrtina z těch, které se do měření zapojily. Méně často se objevily ploché nohy, byť je to u dětí už v takto útlém věku překvapivé.
“Valgosní kotník je nejčastěji způsoben ochablostí stabilizačních svalů nohou, nadměrnou pronací chodidla, sklesem podélné klenby v zátěži nedostatečnou oporou nebo obezitou,” vysvětluje podiatr a rehabilitační lékař Petr Štourač z brněnské kliniky FyzioArt a doplňuje, proč je pro správný vývoj nohou a chůze důležitá prevence: “Děti vnímají jako přirozené došlapovat na špičku a instinktivně při chůzi používat jako oporu prsty na nohou. Jak ale rostou a odmalička nosí boty s tvrdou podrážkou, noha si zvyká došlapovat a využívat spíše zadonoží a došlapovat tzv. na patu. To může vést k problémům s chůzí a stabilitou, které si pak člověk může nést celý život.”
Tým Bosonožky kromě samotného měření připravil i interaktivní hry. Dětem například přiblížily, jak chodí různá zvířata, se kterými se mohou potkat v přírodě, a jak rozeznat jejich stopy v lese či na louce. Dozvěděly se také nějaké zajímavosti o svých chodidlech jako takových. Měření probíhalo v 6 etapách od pondělí 18. do pondělí 25. března.
Bosonožka je e-shop zaměřující se na barefoot obuv. Sdružuje kolem sebe odborníky z oboru fyzioterapie a podiatrie a snaží se o dlouhodobou osvětu o fenoménu chůzi a její důležitosti pro zdraví lidí. Firmě se v roce 2023 podařilo v obratu překonat 100 milionů korun a prolomit hranici 100 tisíc prodaných produktů za rok a 100 tisíc spokojených zákazníků.
Kontakt pro média: Jakub Fajnor, +420 720 078 272, jakub.fajnor@brainznarrative.cz